Home » Articles » AVIATIE |
În domeniul aparatelor cu viteze de zbor
> 3 Mach, se cunosc următoarele realizări : LOCKHEED SR – 71 cu w ~ 3,2
Mach, MIG 25 CU w = 3,2 Mach, şi aparatul experimental X – 15 cu w > 6 Mach. Pentru a evolua cu viteze hipersonice s-au
propus mai multe aparate, şi anume : NASP – USA, HOTOL – Anglia şi
aparatul Sänger – Germania. Avionul de vânătoare hipersonic cu decolare
şi aterizare verticală potrivit invenţiei este compus din : - fuzelajul având o formă specială
triunghiulară care joacă şi rolul de aripă care asigură portanţa la viteze
subsonice şi supersonice. În interiorul fuzelajului se montează propulsorul
combinat, ajutajele Coandă de tip exterior stânga-dreapta, care asigură
sustentaţia aparatului, ajutajele Coandă de tip exterior sus-jos, care asigură
frânarea gazodinamică, cabina de pilotaj, rezervoarele de combustibil lichid şi
oxidant lichid, instalaţia de forţă auxiliară, spaţiul de depozitare al
sarcinii utile (muniţia de luptă şi armamentul adecvat). Pentru a evita supraîncălzirea fuselajului,
fuselajul se execută cu corp dublu, în spaţiul gol creat între exterior şi
interior circulă, la viteze supersonice mari w > 3 Mach şi înălţimi relativ
mici H < 25 km, combustibilul lichid care asigură răcirea fuselajului; la
partea posterioară a fuselajului se montează ampenajul vertical. Pentru a realiza
o rază de acţiune mărită, aparatul este conceput să realizeze două moduri de
evoluţie, evoluţie balistică şi evoluţia la altitudinea H = 50 km de croazieră. Avionul de vânătoare este pregătit pe
pistă, se deschide clapeta de admisie, intră în funcţie turboreactorul dublu
flux care produce agentul motor necesar. Din colectorul de gaz agentul motor
este trimis la ajutajul Coandă exterior-posterior respectiv la ajutajele Coandă
stânga-dreapta realizându-se decolarea, ridicarea la înălţimea h ~ 100 m a
aparatului şi o propulsie secundară. Cresc parametri energetici ai agentului
motor prin intrarea în funcţie a arderii suplimentare de combustibil în camera
secundară de ardere (camera de postcombustie), se păstrează constantă
sustentaţia aparatului, intră în funcţie ajutajele Coandă de tip exterior
superior-inferior intubate, care împreună cu ajutajul Coandă posterior
realizează propulsia principală a aparatului, se atinge viteza de sustentaţie
(portanţa asigurată de aripa zburătoare), se opreşte alimentarea ajutajelor
Coandă stânga-dreapta, debitul de agent motor rezultat fiind dirijat la
ajutajele superior-inferior şi posterior realizându-se operaţia de urcare şi
accelerare a aparatului. După ce aparatul a atins altitudinea H = 10
km se opreşte alimentarea ajutajului Coandă posterior, debitul rezultat se
trimite la ajutajele Coandă superior-inferior crescându-se forţa de tracţiune
şi implicit viteza de zbor. Când aparatul a atins viteza w = 1,5 mach în
statoreactoarele formate de ajutajele Coandă exterioare superior-inferior
intubate se introduce o cantitate suplimentară de combustibil realizându-se o
forţă suplimentară de tracţiune, forţă care va favoriza mărirea vitezei
aparatului de la w = 1,5 Mach la w = 3 Mach . Se închide
clapeta de admisie, se opreşte turboreactorul dublu flux, propulsia principală
a aparatului şi creşterea vitezei va fi
asigurată de statoreactoarele cu ardere subsonică superior-inferior,
statoreactoare alimentate cu combustibil încălzit în corpul dublu al fuzelajului.
Se măreşte în continuare tracţiunea, se
accelerează aparatul şi se urcă la altitudinea h = 25 km, se atinge viteza de
zbor w > 5 Mach, statoreactoarele vor intra în regim de ardere supersonică,
pentru a se mării în continuare viteza de zbor şi pentru a asigura o urcare
rapidă a aparatului la latitudinea de
croazieră h = 50 km; intră în funcţiune motorul cu reacţie cu combustibil
lichid format de camera de ardere secundară şi ajutajul Coandă posterior,
ajutaj care asigură propulsia suplimentară şi urcarea rapidă a aparatului. La altitudinea de croazieră h = 50 km şi
viteza w = 8 Mach tracţiunea este asigurată de statoreactoarele cu ardere
supersonică superior-inferior, aparatul poate evolua la această altitudine sau
poate intra în evoluţia balistică. Evoluţia balistică asigură ridicarea
aparatului la altitudinea h = 225 km şi o rază de acţiune de 700 km, fără consum de combustibil,
această evoluţie se poate repeta, prin aceasta crescând raza de acţiune a
aparatului cu un consum minim de combustibil. După ce aparatul a evoluat la
altitudinea H = 50 km cu viteza w > 8 Mach începe operaţiunea de coborâre şi
frânare a aparatului. Combustibilul lichid după ce a asigurat
răcirea fuselajului se introduce împreună cu oxigenul lichid în camera de ardere
secundară unde prin ardere la presiune constantă produce gaze de ardere, gaze
care alimentează ajutajul Coandă posterior, producând propulsia controlată,
coborârea aparatului, majoritatea gazelor de ardere sunt apoi dirijate la
ajutajele Coandă de tip exterior sus-jos care asigură frânarea gazodinamică a
aparatului. Când aparatul a atins viteza w = 3 Mach,
intră în funcţie turboreactorul dublu flux care produce agentul motor necesar
ajutajelor Coandă sus-jos care frânează continuare aparatul, când aparatul a
ajuns la h < 500 m şi w = 150 m/s începe operaţiunea de aterizare verticală,
alimentându-se ajutajele Coandă stânga-dreapta care împreună cu ajutajul
posterior asigură sustentaţia şi coborârea aparatului pe pista aeroportului. | |
Views: 1209 | |
Total comments: 0 | |