Home » Articles » AVIATIE

Propulsor special combinat, CT-2

Propulsorul special combinat potrivit invenţiei este constituit din : priza de admisie, cu secţiune variabilă, în care se montează o parte a injectoarelor de combustibil pentru funcţionarea propulsorului ca şi statoreactor cu ardere supersonică, variaţia secţiunii realizându-se prin deplasarea elementului mobil superior ; camera anterioară de amestec în care se montează restul injectoarelor de combustibil, cameră care asigură amestecul aerului de combustie cu combustibilul în regim supersonic ; camera principală de ardere în care se montează injectoarele pentru combustibil pentru arderea la volum constant şi arderea la presiune constantă pentru regimul de statoreactor cu ardere subsonică respectiv pentru regimul rachetă cu combustibil lichid, ajutajul Coandă de tip exterior compus din fanta de destindere, voletul curb variabil.

Variaţia principală a secţiunii de admisie şi închiderea admisiei aerului de combustie în camera principală de ardere, se realizează prin intermediul unui element de admisie comandat hidrosonic. Variaţia secţiunii de evacuare respectiv a fantei de destindere a ajutajului Coandă se realizează prin intermediul unui element de evacuare comandat hidrosonic, deplasarea voletului curb realizându-se prin intermediul transmisiei hidrosonice.

Din camera de ardere principală se asigură, prin intermediul a două ventile (elemente) de admisie şi reglaj, alimentarea cu gaz a două ajutaje Coandă de tip exterior, care asigură sustentaţia, decolarea-aterizarea verticală, staţionarea la punct fix, manevre în plan orizontal a aparatului, comanda elementelor de admisie şi reglaj realizându-se printr-un circuit hidrosonic. Din camera de ardere principală se asigură, prin intermediul a două ventile (elemente) de admisie şi reglaj, alimentarea cu gaz a două ajutaje Coandă de tip exterior, unul superior şi altul inferior, ajutaje care asigură funcţionarea în regim de frânare a propulsorului, comanda elementelor de admisie-reglaj realizându-se printr-un circuit hidrosonic.

Propulsorul special combinat asigură funcţionarea optimă în regim subsonic, supersonic, hipersonic de viteză, asigurând chiar viteze orbitale ( > 7,3 km/s); el asigură agentul motor şi pentru sustentatoarele cu efect Coandă care permit aterizarea şi decolarea verticală, precum şi agentul motor pentru ajutajele Coandă superior-inferior care realizează funcţionarea în regim de frânare a propulsorului.

Propulsorul special combinat realizează trei regimuri principale de funcţionare, şi anume :

regim de pulsoreactor, regim de statoreactor şi regim de rachetă cu combustibil lichid.

Regimul de pulsoreactor asigură decolarea, viteza de zbor subsonică, viteza de zbor supersonică până la w = 2,5 Mach, respectiv frânarea şi aterizarea. Frecvenţa de lucru în regim de pulsoreactor f = 25 Hz, arderea la volum constant este asigurată prin închiderea elementelor de admisie şi evacuare comandate hidrosonic, combustibilul este introdus sub presiune în camera de ardere principală prin intermediul injectoarelor din această cameră, propulsia este asigurată de ajutajul Coandă de tip exterior posterior.

Regimul de statoreactor are două etape, statoreactor cu ardere subsonică şi statoreactor cu ardere supersonică.

Statoreactorul cu ardere subsonică asigură viteza de zbor supersonică de la w = 2,5 Mach la w = 5 Mach. Combustibilul este introdus în camera de ardere principală prin intermediul injectoarelor montate în această cameră, arderea este la presiune constantă.

Aerul de combustie se introduce în camera principală de ardere prin priza de admisie, elementul de admisie fiind deschis, reglarea secţiunii de intrare realizându-se de către elementul mobil superior şi elementul de admisie comandate hidrosonic funcţie de regimul de zbor şi altitudine. Gazele de ardere produse în camera de ardere principală, sunt evacuate prin fanta ajutajului Coandă posterior, asigurând propulsia aparatului, reglarea evacuării făcându-se cu ajutorul elementului de evacuare comandat hidrosonic.

Statoreactorul cu ardere supersonică asigură zborul hipersonic w > 5 Mach. Combustibilul sub presiune este în fluxul de aer prin injectoarele montate în priza de admisie şi camera de amestec, priza şi camera de amestec constituie camera de ardere a statoreactorului cu ardere supersonică, gazele rezultate fiind evacuate prin fanta ajutajului Coandă posterior, asigurând propulsia hipersonică, reglarea evacuării făcându-se cu ajutorul elementului de evacuare comandat hidrosonic.

Regimul de rachetă cu combustibil lichid, asigură funcţionarea optimă a propulsorului special combinat, la înălţimi mari de zbor unde se constată lipsa aerului necesar combustiei, şi cu scopul realizării vitezei w > 7,8 km/s necesare transformării aparatului de zbor din avion suborbital în avion orbital transatmosferic.                                                                         Pentru funcţionarea propulsorului special combinat în regim de rachetă cu combustibil lichid, se procedează astfel : admisia aerului în propulsor se închide acţionându-se asupra elementului mobil superior şi elementului de admisie, se introduce în camera de ardere principală combustibilul (hidrogenul) lichid şi oxidantul (oxigenul) lichid, se produce arderea la presiune constantă, gazele de ardere fiind evacuate prin fanta ajutajului Coandă posterior producând propulsia reactivă, secţiunea de evacuare modificându-se funcţie de necesităţi cu ajutorul elementului de evacuare comandat hidrosonic.

Prin aplicarea invenţiei ” Propulsor special combinat ” se realizează următoarele avantaje :

-          se realizează într-un singur propulsor, o combinaţie de propulsoare care funcţionează optim în toate regimurile de viteză ;

-          propulsorul este realizat din elemente statice, ceea ce determină apariţia unui propulsor de înaltă fiabilitate, uzurile sunt reduse, posibilităţile de defecţiune sunt minime ;

-          propulsorul special permite realizarea unor aparate orbitale superioare navetelor spaţiale ;

-          este posibilă realizarea unor secţiuni rectangulare (înălţime mică, lăţime-lungime mare), ceea ce facilitează realizarea unor aparate hipersonice cu înălţimea în plan vertical mică, respectiv realizarea formei romboidale-pană ;

-          propulsorul special combinat asigură : propulsia aparatului, decolarea-aterizarea verticală, staţionarea la punct fix, manevre în plan orizontal şi vertical, frânarea gazodinamică şi zborul orbital.

Category: AVIATIE | Added by: trif (2008-07-21)
Views: 1745 | Comments: 4 | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *: