Home » Articles » AVIATIE |
Propulsorul special combinat potrivit
invenţiei este constituit din : priza de admisie, cu secţiune variabilă, în
care se montează o parte a injectoarelor de combustibil pentru funcţionarea
propulsorului ca şi statoreactor cu ardere supersonică, variaţia secţiunii
realizându-se prin deplasarea elementului mobil superior ; camera anterioară de
amestec în care se montează restul injectoarelor de combustibil, cameră care
asigură amestecul aerului de combustie cu combustibilul în regim supersonic ;
camera principală de ardere în care se montează injectoarele pentru combustibil
pentru arderea la volum constant şi arderea la presiune constantă pentru
regimul de statoreactor cu ardere subsonică respectiv pentru regimul rachetă cu
combustibil lichid, ajutajul Coandă de tip exterior compus din fanta de
destindere, voletul curb variabil. Variaţia principală a secţiunii de admisie
şi închiderea admisiei aerului de combustie în camera principală de ardere, se
realizează prin intermediul unui element de admisie comandat hidrosonic.
Variaţia secţiunii de evacuare respectiv a fantei de destindere a ajutajului
Coandă se realizează prin intermediul unui element de evacuare comandat
hidrosonic, deplasarea voletului curb realizându-se prin intermediul
transmisiei hidrosonice. Din camera de ardere principală se asigură,
prin intermediul a două ventile (elemente) de admisie şi reglaj, alimentarea cu
gaz a două ajutaje Coandă de tip exterior, care asigură sustentaţia,
decolarea-aterizarea verticală, staţionarea la punct fix, manevre în plan
orizontal a aparatului, comanda elementelor de admisie şi reglaj realizându-se
printr-un circuit hidrosonic. Din camera de ardere principală se asigură, prin
intermediul a două ventile (elemente) de admisie şi reglaj, alimentarea cu gaz
a două ajutaje Coandă de tip exterior, unul superior şi altul inferior, ajutaje
care asigură funcţionarea în regim de frânare a propulsorului, comanda
elementelor de admisie-reglaj realizându-se printr-un circuit hidrosonic. Propulsorul special combinat asigură funcţionarea optimă
în regim subsonic, supersonic, hipersonic de viteză, asigurând chiar viteze
orbitale ( > 7,3 km/s); el asigură agentul motor şi pentru sustentatoarele
cu efect Coandă care permit aterizarea şi decolarea verticală, precum şi
agentul motor pentru ajutajele Coandă superior-inferior care realizează
funcţionarea în regim de frânare a propulsorului. Propulsorul special combinat realizează
trei regimuri principale de funcţionare, şi anume : regim de pulsoreactor, regim de
statoreactor şi regim de rachetă cu combustibil lichid. Regimul de pulsoreactor asigură decolarea, viteza de zbor subsonică, viteza de zbor supersonică până la w = 2,5 Mach, respectiv frânarea şi aterizarea. Frecvenţa de lucru în regim de pulsoreactor f = 25 Hz, arderea la volum constant este asigurată prin închiderea elementelor de admisie şi evacuare comandate hidrosonic, combustibilul este introdus sub presiune în camera de ardere principală prin intermediul injectoarelor din această cameră, propulsia este asigurată de ajutajul Coandă de tip exterior posterior. Regimul de statoreactor are două etape,
statoreactor cu ardere subsonică şi statoreactor cu ardere supersonică. Statoreactorul cu ardere subsonică asigură
viteza de zbor supersonică de la w = 2,5 Mach la w = 5 Mach. Combustibilul este
introdus în camera de ardere principală prin intermediul injectoarelor montate
în această cameră, arderea este la presiune constantă. Aerul de combustie se introduce în camera
principală de ardere prin priza de admisie, elementul de admisie fiind deschis,
reglarea secţiunii de intrare realizându-se de către elementul mobil superior
şi elementul de admisie comandate hidrosonic funcţie de regimul de zbor şi
altitudine. Gazele de ardere produse în camera de ardere principală, sunt
evacuate prin fanta ajutajului Coandă posterior, asigurând propulsia
aparatului, reglarea evacuării făcându-se cu ajutorul elementului de evacuare
comandat hidrosonic. Statoreactorul cu ardere supersonică
asigură zborul hipersonic w > 5 Mach. Combustibilul sub presiune este în
fluxul de aer prin injectoarele montate în priza de admisie şi camera de
amestec, priza şi camera de amestec constituie camera de ardere a
statoreactorului cu ardere supersonică, gazele rezultate fiind evacuate prin
fanta ajutajului Coandă posterior, asigurând propulsia hipersonică, reglarea
evacuării făcându-se cu ajutorul elementului de evacuare comandat hidrosonic. Regimul de rachetă cu combustibil lichid,
asigură funcţionarea optimă a propulsorului special combinat, la înălţimi mari
de zbor unde se constată lipsa aerului necesar combustiei, şi cu scopul
realizării vitezei w > 7,8 km/s necesare transformării aparatului de zbor
din avion suborbital în avion orbital transatmosferic.
Pentru funcţionarea propulsorului special combinat în regim de rachetă
cu combustibil lichid, se procedează astfel : admisia aerului în propulsor se
închide acţionându-se asupra elementului mobil superior şi elementului de
admisie, se introduce în camera de ardere principală combustibilul (hidrogenul)
lichid şi oxidantul (oxigenul) lichid, se produce arderea la presiune
constantă, gazele de ardere fiind evacuate prin fanta ajutajului Coandă
posterior producând propulsia reactivă, secţiunea de evacuare modificându-se
funcţie de necesităţi cu ajutorul elementului de evacuare comandat hidrosonic. Prin aplicarea invenţiei ” Propulsor
special combinat ” se realizează următoarele avantaje : -
se realizează într-un singur
propulsor, o combinaţie de propulsoare care funcţionează optim în toate
regimurile de viteză ; -
propulsorul este realizat din
elemente statice, ceea ce determină apariţia unui propulsor de înaltă
fiabilitate, uzurile sunt reduse, posibilităţile de defecţiune sunt minime ; -
propulsorul special permite
realizarea unor aparate orbitale superioare navetelor spaţiale ; -
este posibilă realizarea unor
secţiuni rectangulare (înălţime mică, lăţime-lungime mare), ceea ce facilitează
realizarea unor aparate hipersonice cu înălţimea în plan vertical mică,
respectiv realizarea formei romboidale-pană ; -
propulsorul special combinat
asigură : propulsia aparatului, decolarea-aterizarea verticală, staţionarea la
punct fix, manevre în plan orizontal şi vertical, frânarea gazodinamică şi
zborul orbital. | |
Views: 1745 | Comments: 4 | |
Total comments: 0 | |