Home » Articles » AVIATIE |
Propulsorul combinat potrivit invenţiei
este constituit din : clapeta de admisie, turboreactorul dublu flux, colectorul
de gaz, camera de ardere secundară, ajutaj Coandă de tip exterior intubat
superior, ajutaj Coandă de tip exterior intubat inferior, ajutaj Coandă de tip exterior posterior. Principiul de
funcţionare al propulsorului combinat este următorul : clapeta de admisie este
deschisă, compresorul de joasă presiune aspiră şi comprimă aerul necesar
fluxului exterior şi interior, compresorul de medie presiune comprimă aerul din
fluxul interior, îl refulează în schimbătorul de căldură cu tuburi termice unde
se produce transferul energiei de la aerul comprimat din fluxul interior la
aerul comprimat din fluxul exterior, compresorul de înaltă presiune aspiră
aerul din fluxul interior din schimbătorul de căldură, îl comprimă şi refulează
în camera de ardere, în camerele de ardere se introduce aerul comprimat din
fluxul interior şi combustibilul unde prin ardere la presiune constantă se
produc gaze de ardere, gaze care acţionează turbinele cu gaz, turbine care
asigură energia mecanică necesară acţionării compresoarelor. Gazele de ardere
după destindere în turbine se amestecă cu aerul comprimat din fluxul exterior
producându-se agentul motor (gaz comprimat-aer comprimat), amestecul se
introduce în colectorul de gaz. În continuare propulsorul combinat poate urma
două direcţii de funcţionare, funcţionarea în regim nominal, funcţionarea în
suprasarcină. Funcţionarea în regim nominal : Agentul motor din colectorul de gaz este
dirijat la ajutajele Coandă exterioare intubate superior şi inferior respectiv
ajutajul Coandă exterior posterior producând forţa de propulsie nominală la
decolare. După ce s-a atins viteza de sustentaţie (viteza care asigură portanţa
aparatului) se opreşte alimentarea cu agent motor a ajutajului Coandă
posterior, debitul de fluid motor repartizându-se ajutajelor Coandă superior şi
inferior crescând forţa de tracţiune a propulsorului. Când viteza aparatului
atinge valoarea w ~1,5 Mach, pentru creşterea tracţiunii şi atingerea cât mai
rapidă a w ~3 Mach, în statoreactoarele formate de ajutajele Coandă exterioare
superior şi inferior intubate, se introduce combustibil care se arde
obţinându-se o creştere apreciabilă a tracţiunii şi vitezei. De la w = 3 Mach statoreactoarele formate
de ajutajele Coandă intubate superior şi inferior intră în regim de funcţionare
de statoreactor subsonic, clapeta de admisie se închide şi se opreşte
funcţionarea turboreactorului dublu flux. De la w = 5 Mach statoreactoarele formate
de ajutajele Coandă intubate superior şi inferior intră în regim de statoreactor
cu ardere internă cu ardere supersonică. La înălţimi mai mari se constată lipsa
aerului necesar funcţionării statoreactoarelor, pentru creşterea în continuare
a vitezei, propulsorul combinat intră în regim de motor cu reacţie cu combustibil
lichid. Se alimentează camera de ardere secundară
cu combustibil lichid (hidrogen) şi oxidant lichid (oxigen), se aprinde
amestecul, se produce arderea la presiune constantă, gazele (aburul) rezultate fiind trimise la
ajutajul Coandă posterior unde prin destindere se produce o forţă de tracţiune,
determinând creşterea vitezei aparatului. Funcţionarea în suprasarcină : Agentul motor din colectorul de gaz este dirijat la camera de ardere secundară unde se introduce şi o cantitate suplimentară de combustibil (hidrogen), se produce aprinderea şi arderea la presiune constantă, gazele rezultate folosindu-se în continuare ca agent motor, funcţionarea propulsorului în regim de suprasarcină fiind similară cu funcţionarea în regim nominal. | |
Views: 1037 | |
Total comments: 0 | |