Home » Articles » AVIATIE |
Un tun cu gaz uşor ar permite lansarea de
sateliţi sau a modulelor staţiilor spaţiale la o mare altitudine. Un
superstatoreactor ar mării viteza şi ar conduce obiectul în straturile
superioare ale atmosferei. Odată ieşit din atmosferă, un mic motor rachetă s-ar
pune în mişcare pentru a-l plasa pe o orbită stabilită. Conform spuselor lui
John Hunter lansările cu tunul ar permite reducerea costului de trimitere a
încărcăturii la 500 USD/kg. Pentru lansarea şi plasarea pe orbită la
700 km de suprafaţa Pământului a unei încărcături utile de 3,3 t, John Hunter
propune realizarea unui tun uriaş numit Jules Verne Launcher (JVL) cu o ţeavă
de 3,5 km lungime şi cu diametrul de 1,2 m la care lansarea şi accelerarea
proiectilului se va face utilizând destinderea hidrogenului comprimat cu
ajutorul unei pompe la presiunea de 2.000 atm şi temperatura de 1.200 °C.
Acceleraţia(deci suprasarcina) care acţionează asupra încărcăturii utile
lansate cu JVL, va fi de mii de ori mai mare decât forţa de atracţie
gravitaţională, îndeajuns pentru a omorî orice fiinţă şi de a deteriora
componentele mai fragile. Pentru lansarea pe orbită circumterestră a
unui avion orbital (transatmosferic), cu masa la lansare de 200 t , s-a propus
realizarea unui lansator supersonic spaţial de mare capacitate, în mai multe
variante. Lansator supersonic spaţial cu accelerare
în trepte, se referă la realizarea unui lansator pentru avioane orbitale, cu
echipaj şi sarcină utilă, având masa la decolare egală cu m = 200 t şi viteza de 1,5 km/s
(~ 5,5 Mach), care realizează o acceleraţie constantă de cca 3g. Avionul orbital este
propulsat de propulsoare speciale combinate, propulsoare care permit ridicarea
în atmosferă la altitudini H > 50 km, propulsoare care în intervalul H = 0 – 50 km funcţionează în
regim de statoreactor cu ardere supersonică, de la H > 50 km funcţionează
până la înălţimea stabilită, în regim de rachetă, realizându-se înscrierea pe
orbită; propulsoarele speciale combinate asigură întoarcerea avionului orbital
la bază. Lansatorul supersonic spaţial cu
accelerarea în trepte, pentru un avion orbital cu m = 200 t, lungimea 50 m, de
formă triunghiulară cu baza de 20 m şi înălţimea maximă de 3 m, potrivit
invenţiei este constituit din : tunel cu secţiunea specială cu lungimea L ~ 37
km, înclinarea α ~ 1,6 ° şi adâncimea maximă H ~ 1,05 km, tunel susţinut cu beton armat
special căptuşit metalic, tunel în care se montează în trepte, un număr bine
stabilit de ajutaje Coandă, care asigură accelerarea aparatului orbital de la
viteza w = 0 la w = 1,5 km/s la ieşire din tunel. Ajutajele Coandă asigură accelerarea
aparatului în tunel şi evacuarea aerului astfel încât pe toată lungimea
tunelului avionul orbital se mişcă într-o atmosferă rarefiată. Ajutajele Coandă sunt alimentate cu aer comprimat de joasă presiune, aer produs de compresoare de mare capacitate, puterea electrică necesară acţionării acestor compresoare în perioada de accelerare este P ~ 5.000 MW. În scopul reducerii puterii necesare, pentru alimentarea cu aer comprimat a ajutajelor Coandă, se aplică metoda alimentării fiecărui ajutaj Coandă cu energie stocată într-un acumulator hidraulic. În perioada funcţionării lansatorului, energia stocată în acumulatorul hidrosonic, este transferată la un compresor de aer comprimat, compresor care asigură alimentarea fiecărui ajutaj Coandă cu aer comprimat de joasă presiune, asigurându-se accelerarea în trepte în tunel a aparatului orbital. Puterea electrică necesară pentru funcţionarea lansatorului supersonic spaţial de mare capacitate este P ~ 250 MW pentru asigurarea lansării a unui avion orbital orar, pentru lansarea unui avion orbital cu masa de 200 t într-o zi, puterea electrică necesară este P = 10 MW.Pentru lansarea în spaţiul extraatmosferic a unor obiecte cu masa la decolare m > 200 t, având viteze la ieşire din lansator w > 1,5 km/s ( > 5,5 Mach), lipsite de echipaj uman, lansatorul spaţial supersonic potrivit invenţiei este constituit din : tunel cu secţiunea specială sau circulară, cu lungime diminuată l ~ 3,5 km, la care accelerarea obiectului spaţial se realizează de un jet de mare viteză, produs de o instalaţie compusă dintr-un acumulator hidraulic de mare capacitate, compresor de aer care produce aer comprimat de înaltă presiune, ajutaj Laval în care se produce destinderea aerului comprimat, obţinându-se un jet de mare putere, jet care produce accelerarea obiectului spaţial în tunelul de accelerare. Puterea electrică necesară instalaţiei dacă se doreşte lansarea unui obiect spaţial la fiecare oră, este de 250 MW; dacă se doreşte lansarea unui obiect spaţial în fiecare zi, puterea electrică necesară este de 10 MW. Pentru lansarea în spaţiu extraatmosferic a
unor obiecte cu mase de start > 200 t, cu viteze la ieşire din lansator w
> 1,5 km/s ( 5,5 Mach), lipsite de echipaj uman, lansatorul spaţial
supersonic potrivit invenţiei este constituit din : tunel cu secţiune specială
sau circulară cu lungimea diminuată l > 1,2 km, la care accelerarea
obiectului spaţial se realizează prin destinderea energiei conţinute într-un acumulator
hidrosonic. Puterea electrică necesară instalaţiei dacă se doreşte lansarea
unui obiect spaţial la fiecare oră, este de 250 MW; dacă se doreşte lansarea
unui obiect în fiecare zi, puterea electrică necesară este de 10 MW. Lansatorul spaţial supersonic pentru
obiecte spaţiale de mare capacitate (m > 200 t), fără echipaj uman, la care
accelerarea obiectului se face utilizând energia stocată într-un acumulator
hidrosonic, este soluţia cea mai avantajoasă. Tunelul de accelerare are lungimea cea mai
mică (l ~ 1,2 km), energia stocată este transmisă integral la obiectul spaţial,
nu se apelează la gaze, care ar putea determina apariţia exploziilor şi a
incendiilor, necesarul de putere electrică este minim. | |
Views: 2527 | |
Total comments: 0 | |